Oversiktsbilde av visuell identitet, viser font, bilder og fontbruk

Ny visuell identitet og nettside

  • Industri Dagligvare, servicehandel og mobilitet
  • Tidsperspektiv 2 månder

Kunden

 

Reitan Retail er et ledende retailselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, servicehandel og mobilitet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Latvia, Estland og Litauen. Til sammen utgjør de 39 000 medarbeidere og 3800 utsalgssteder. Reitan Retail trengte en ny visuell profil og ny nettside, som vi i TRY Dig bistå med. 

 

 

Utfordringen

 

Reitan Retail omfatter forretningsområdene Reitan Convenience, Uno-X Mobility, REMA 1000 Norge og REMA 1000 Danmark, og flere merkevarer. Den nye identiteten måtte derfor gjenspeile denne variasjonen, samtidig som den skulle kommunisere deres strategi om å være nært, enkel og ansvarlig. Arbeidet hadde også en kort deadline på 2 mnd, så det var mye som skulle skje - på kort tid.

 

 

Løsningen

 

Den nye visuelle identiteten er hovedsakelig basert på mangfoldet i varemerkene deres. Fargepalett, bildestil og typografi er alle basert på forskjellige elementer som representerer kjerneverdier og nøkkelord Reitan Retail vektlegger. Ettersom det er mye som skal kommuniseres har vi bygd opp nettsiden på et enkelt grid-system og har fokus på brukervennlighet og lesbarhet. 

 

 

skjermbilder av nettsiden
Skjermbilder av nettsiden

Visuell identitet

 

Den nye visuelle identiteten fokuserer på Reitan Retails fire bærekrafsløfter innen helse, miljø, mennesker og verdikjede. Desginmanualen ble utformet med retningslinjer for det visuelle utrykket, slik at Reitan Retail sikrer kontinuitet i fremtidige uttak og i intern og ekstern kommunikasjon.

 

Fargepaletten er Reitan Retails mest særegne identitetselement og inspirert av mangfoldet i varemerkene deres. Bildestilen bygger på fargepaletten, samtidig som den kommuniserer livsglede i hverdagen, menneskelighet og mangfold. Typografien tar utgangspunkt i ordet “enkel” og fremstår som både vennlig og lettlest.

 

For å sikre en rød tråd og ønsket uttrykk i bildestilen, utarbeidet vi en bildebrief som er førende for fotografering av egne bilder. Uttrykket i bildene representerer kjernen og verdien i Reitan Retail - nemlig tilgjengelige, vennlige og jordnære - et selskap som gjør folks hverdag enklere og bedre.

 

HubSpot Video

 

Oppkuttede grønnsaker, sitron , eple, agurk, ingefær, spinat
Skjermbilde av nettisden
Reital Retail logo
Dame som kjøper smoothie
Oversiktsbilde over typografi
bilde av typografi
bilde av skisytter, bilde av frukt, bilde av smoothie

Nøkkelpersoner