Thumb

Ny fluorfri kampanje

  • Kunde SWIX
  • Prosjekt Fluorfri
  • År 2022

Leveranse

Film Annonsering Print Kommunikasjon og PR

Utfordring

Fluorholdig skismøring ble introdusert for første gang  i 1987, og med sine unike gliegenskaper ble smøringen raskt foretrukket av både skientusiaster og profesjonelle. Mange smøreprodukter har inneholdt fluer siden, og stoffene har vist seg å ha alvorlig negativ effekt på både helse og miljø. Dette har fått mye oppmerksomhet i media de siste årene. 

Swix har lenge drevet med forskning og utfasing av fluorholdig skismøring, og som den første produsenten noensinne stoppet de all kommersiell produksjon og salg av fluorsmøring i 2020. Swix ønsket å nå ut med dette budskapet, synliggjøre sitt samfunnsansvar og i tillegg fremme sin fluorfrie smøreportefølje. På grunn av en historie med svært negativ medieoppmerksomhet knyttet til fluor og Swix, måtte utrullingen av en slik posisjonering og synliggjøring utføres med stor forsiktighet. 


Løsning

Da det fortsatt er store mengder fluorholdig skismøring i smøreboder, hjem og hytter over hele Norge bestemte vi oss for å vise konkret handling. Derfor skapte vi kommunikasjon som ville ha en positivt innvirkning utover Swix sine kunder, og som i tillegg ville gi vårt budskap mer troverdighet. 

Vi lanserte Fluorfri - For årets sesong og alle etter - en opprydningskampanje som oppfordret nordmenn til å sende inn sin fluorsmøring, helt uavhengig av merke, og  Swix håndterte og destruerte den på en forsvarlig måte. Som takk for hjelpen fikk innsenderne et gavekort som de kunne bruke for å kjøpe ny, fluorfri skismøring.

 

HubSpot Video

 

HubSpot Video

 

HubSpot Video
Flourfri Annonse
Flourfri Annonse

Verdi

Fra februar til slutten av mai 2022, ryddet 7500 nordmenn så mye som 3,3 tonn skadelig fluorsmøring. Det tilsvarer hele 930 000 skiturer. 

Kampanjen fikk også mye oppmerksomhet i fortjente medier. Med hele 63 artikler nasjonalt og to sekvenser på NRK Dagsrevyen nådde kampanjen ut til 3 585 000 lesere. Og viktigst av alt, en kronikk fra Kreftforeningen som støttet kampanjen og oppfordret alle til å bidra til Swix-dugnaden. 

Den digitale annonseringen resulterte i 32 500 000 eksponeringer, og våre uttak i sosiale medier fikk 770 000 views. Swix sendte ut gavekort til en verdi av 3 750 000 norske kroner. 

Flere nordmenn har gjennom kampanjen blitt mer oppmerksomme på Swix samfunnsansvar, og i april ble Swix nominert til Årets grønne selskap av Oslo kommune. 

Swix fortsetter å sette press på andre leverandører for å stanse all fluorproduksjon i bransjen, og på FIS med mål om at de setter et forbud mot bruk av fluorholdig skismøring kommende sesong. 

SWIX annonse i DN

Nøkkelpersoner