Oppdatert visuell identitet

  • Kunde Kolumbus
  • Prosjekt Visuell identitet
  • År 2022

Leveranse

Design Visuell identitet Animasjon Illustrasjon

Som Rogalands største leverandør av mobilitet og kollektivtrafikk, har Kolumbus som mål å gjøre Rogaland til et bedre sted å bo og leve gjennom at flere setter privatbilen igjen hjemme av og til.

Utfordring

I kommunikasjonsarbeid opplevde Kolumbus at de hadde få visuelle virkemidler å spille på, spesielt i digitale flater og i sosiale medier. En mangelfull verktøykasse førte til at det ofte ble utviklet enkeltstående illustrasjoner eller elementer i forbindelse med kampanjer eller andre uttak, og det helhetlige uttrykket fremstod fragmentert. De hadde en designmanual som dekket det informative men manglet systemer for det som skulle inspirere. Her trengte Kolumbus tydelige retningslinjer, i tillegg til rammeverk og system for designelementer (både statisk og motion), fargebruk og layout til digital bruk.

  • image

Løsning


For å sikre en helstøpt identitet utviklet vi et designkonsept som ligger til grunn både for merkeelementene og hvordan identiteten skal brukes. Kolumbus sitt kommunikasjonsbudskap «Bli med på reisen», og den lekne og uformelle personligheten ble oppsummert i konseptet «Reiseglede».Visuelle referanser fra reisetradisjoner som klistremerker på kofferten og stempel i passet ble en gjennomgående visuell knagg i alt fra illustrasjoner til tekstplakater, layout og animasjonsprinsipper.

 

Resultat


Resultatet er en rikere identitet med flere og styrkede merkeelementer og en helhetlig rød tråd gjennom alle kanaler og uttak. Kolumbus har også fått et solid malverk for motion til bruk i sosiale medier som bidrar til en mer effektiv forvaltning og produksjon i Kolumbus sin markedsavdeling.

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Kontaktpersoner

  • Tonje Jæger

    Tonje Jæger

    TRY Design

    Leder

  • Ragnhild Larsen Schei

    Ragnhild Larsen Schei

    TRY Design

    Merkevare- og designrådgiver