TRY Dig har hjulpet Documaster med optimalisering av nettsiden i HubSpot, design-system og nye illustrasjoner.

Optimalisering av nettside og design

  • Kunde Documaster
  • Prosjekt Design og nettsideprosjekt
  • År 2022

Leveranse

Nettside HubSpot Teknologi CMS

Documaster leverer teknologi som sikrer verdifull dokumentasjon for bedrifter, insititusjoner og offentlig forvaltning.

Kunden

I en jungel av systemer hjelper Documaster selskaper med å lagre og finne verdifulle dokumenter på ett sted, raskt og smertefritt. I tillegg tilbyr de smartfunksjonalitet som oppmuntrer til gjenbruk av informasjon i fremtiden. 

– Documaster gjør det enkelt å gjenfinne dokumentasjon. Vi hjelper våre kunder med å samle kritisk dokumentasjon og sørge for at den er lett tilgjengelig. 

 

Utfordring

Documaster bruker hele HubSpot (CRM, salg, markedsføring og kundeservice) og har siden 2016 hatt nettsiden sin i HubSpot. Over tid har ulike utviklere og markedsførere jobbet ulikt i CMS-et, som har ført til manglende oversikt og dokumentasjon.

I tillegg manglet Documaster et designsystem som gjorde det utfordrende å designe og utvikle nye elementer. På bakgrunn av dette var det et behov for å øke illustrasjonsbanken med den samme lekne stilen til de eksisterende illustrasjonene.

 

Løsning

Målet var ikke å bare rydde opp i tidligere arbeid, men også å optimalisere nettstedet overfor besøkende og kunder slik at de enkelt finner fram til informasjonen de trenger.

 

Basert på utfordringene resulterte det i i tre forskjellige prosjekter:  

  • Design-system
  • Nettsideprosjekt
  • Nye illustrasjoner 

Det nye nettsidedesignet er bygget på et design-system i Figma. Et design-system er et rammeverk som hjelper en virksomhet med å forvalte identiteten og tjenestene sine på en konsekvent måte på tvers av alle kanaler. 

Etter nytt design-system ble innført, måtte vi lage en ny informasjonsarkitektur for nettsiden. Vi organiserte det eksisterende innholdet i en logisk struktur som var enkel for brukere å navigere.

 

Redesign – og fra "custom coded" til modulbasert

Vi redesignet nettsiden i lysere farger, men beveget oss samtidig ikke for langt fra den eksisterende identiteten. Designerne våre har laget et visuelt forklarende sett med illustrasjoner som hjelper kundene raskt å forstå egenskapene til produktene deres. 

Deretter lagde vi modulvarianter basert på de elementene som kunne brukes på den nye nettsiden. Ved å kombinere disse modulene kan kunden enkelt og raskt bygge en ny side i CMS-et.

I tillegg til å lage nytt nettsidedesign, gjennomførte vi også alle endringer i koden. Hovedendringene som ble gjort var å flytte over sider til en fleksibel mal med «drag-and-drop»-funksjonalitet. Det er også utviklet gjenbrukbare komponenter i themet (Hubspot macros).

 

Enklere for utviklere med test- og produksjonsmiljø

Prosjektet er satt opp på en måte som gjør det enklere for flere utviklere å jobbe sammen. Det er også satt opp et testmiljø og et produksjonsmiljø, som bidrar til en smidigere prosess når ny funksjonalitet skal utvikles og testes før det går live. I tillegg bruker prosjektet versjonskontroll med Github, som gir god kontroll på endringslogg og samarbeid om kode. 

 

  • image

Resultat

Sluttresultatet er en nettside som utnytter potensialet i HubSpot, enklere forvaltning og videreutvikling, og en lettere hverdag for alle brukere – enten det er redaktør, designer eller utvikler. I tillegg er det produsert et design-system som sikrer at identiteten blir ivaretatt og nye illustrasjoner som kan brukes i alle flater.  

 

– Try har hjulpet oss med å utnytte potensialet i HubSpot. De er en utvidet del av markedsavdelingen hos oss, og gir oss mulighet til å skalere opp og ned etter behov. Vi har fått fantastisk hjelp med å utvikle ny webside i HubSpot som også legger enda bedre tilrette for å generere leads. Vi liker veldig godt å ha et byrå med så mye bredde i ryggen. De kan hjelpe med alle behov, alt fra Google Ads til grafisk arbeid. Vi er spesielt godt fornøyd med vår prosjektleder. Hun er utrolig dyktig til å holde en rød tråd og sørge for fremdrift.

Lena Riis, Markedssjef i Documaster.

 

I tillegg til nettsideprosjektet har TRY bistått Documaster gjennom en retainer, der det ble lagt planer som ble brutt ned i konkrete aktiviteter for å nå definerte mål. En retainer sikret Documaster X-antall timer hos et fast team hos TRY hver måned.

Gjennom en retainer har TRY blant annet hjulpet Documaster med:

  • Kampanjer

  • Innholdsproduksjon

  • Automatiserte markedsføring- og salgsløp 

  • Betalt søk/SEM

  • Annonsering

  • Oppsett og rådgivning i HubSpot

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Kontaktpersoner

  • Emilie Nøss Wangen

    Emilie Nøss Wangen

    TRY Dig

    Daglig leder

  • Selina Grythe

    Selina Grythe

    TRY Dig

    HubSpot-rådgiver med prosjektansvar