KUNDEHISTORIE: REITAN RETAIL

Ny visuell identitet og nettside for Reitan Retail

Industri

Dagligvare, servicehandel og mobilitet

Selskapets størrelse

39.000 ansatte

Teknologi

Sanity

Tidsperspektiv

2 månder

Leveranse

Visuell identitet, Nettsidedesign, Utvikling

LEVERT AV

TRY Dig

Kunden

Reitan Retail er et ledende retailselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, servicehandel og mobilitet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Latvia, Estland og Litauen. Til sammen utgjør de 39 000 medarbeidere og 3800 utsalgssteder. Reitan Retail trengte en ny visuell profil og ny nettside, som vi i TRY Dig bistå med. 

 

Utfordringen

Reitan Retail omfatter forretningsområdene Reitan Convenience, Uno-X Mobility, REMA 1000 Norge og REMA 1000 Danmark, og flere merkevarer. Den nye identiteten måtte derfor gjenspeile denne variasjonen, samtidig som den skulle kommunisere deres strategi om å være nært, enkel og ansvarlig. Arbeidet hadde også en kort deadline på 2 mnd, så det var mye som skulle skje - på kort tid.

 

Løsningen

Den nye visuelle identiteten er hovedsakelig basert på mangfoldet i varemerkene deres. Fargepalett, bildestil og typografi er alle basert på forskjellige elementer som representerer kjerneverdier og nøkkelord Reitan Retail vektlegger. Ettersom det er mye som skal kommuniseres har vi bygd opp nettsiden på et enkelt grid-system og har fokus på brukervennlighet og lesbarhet. 

https://6252589.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/6252589/TRY%20Dig/Bilder/Blogg/Reitan%20Retail/Logos.png
https://6252589.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/6252589/TRY%20Dig/Bilder/Blogg/Reitan%20Retail/Slide%2016_9%20-%204.jpg
https://6252589.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/6252589/TRY%20Dig/Bilder/Blogg/Reitan%20Retail/Rectangle%20180%20(1).png

Visuell identitet

 

Den nye visuelle identiteten fokuserer på Reitan Retails fire bærekrafsløfter innen helse, miljø, mennesker og verdikjede. Desginmanualen ble utformet med retningslinjer for det visuelle utrykket, slik at Reitan Retail sikrer kontinuitet i fremtidige uttak og i intern og ekstern kommunikasjon.

 

Fargepaletten er Reitan Retails mest særegne identitetselement og inspirert av mangfoldet i varemerkene deres. Bildestilen bygger på fargepaletten, samtidig som den kommuniserer livsglede i hverdagen, menneskelighet og mangfold. Typografien tar utgangspunkt i ordet “enkel” og fremstår som både vennlig og lettlest.

 

For å sikre en rød tråd og ønsket uttrykk i bildestilen, utarbeidet vi en bildebrief som er førende for fotografering av egne bilder. Uttrykket i bildene representerer kjernen og verdien i Reitan Retail - nemlig tilgjengelige, vennlige og jordnære - et selskap som gjør folks hverdag enklere og bedre.

"Try-teamet har levert et stort og strategisk viktig prosjekt for oss på en stødig og profesjonell måte. Prosessen har vært målrettet og effektiv men også med nødvendig analyse, innsikt og strategisk forståelse til å levere et produkt som treffer. Vi er svært godt fornøyd både med prosessen og resultatet."
– INGER SETHOV, CCO I REITAN RETAIL
HubSpot Video

Enkelt

Stor typografi, fargerike bilder og mye luft - det er oppskriften til nettsiden.

https://6252589.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/6252589/TRY%20Dig/Bilder/Blogg/Reitan%20Retail/amy-shamblen-a057YjdRPJ4-unsplash%203.png https://6252589.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/6252589/TRY%20Dig/Bilder/Blogg/Reitan%20Retail/Rectangle%20214%20(1).png
https://6252589.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/6252589/TRY%20Dig/Bilder/Blogg/Reitan%20Retail/Rectangle%20216%20(1).png https://6252589.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/6252589/TRY%20Dig/Bilder/Blogg/Reitan%20Retail/Rectangle%206.png
https://6252589.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/6252589/TRY%20Dig/Bilder/Blogg/Reitan%20Retail/Frame%2011147.png
https://6252589.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/6252589/TRY%20Dig/Bilder/Blogg/Reitan%20Retail/Rectangle%20213.png
https://6252589.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/6252589/TRY%20Dig/Bilder/Blogg/Reitan%20Retail/Frame%2011152-1.png